Διατροφικές ανάγκες αθλητών
img_8918-e1459500926221

Διατροφικές ανάγκες αθλητών

Οι αθλητές είναι μια ομάδα ανθρώπων που χρειάζεται ειδική διατροφική αντιμετώπιση, λόγω των αυξημένων αναγκών για ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Οι αυξημένες ανάγκες αυτές οφείλονται στην αυξημένη κατανάλωση ενέργειας κατά την άσκηση, αλλά και τη μυϊκή καταπόνηση σε κάθε προπόνηση. Ιδιαίτερα σε αθλητές νεαρής ηλικίας που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η διαδικασία της ανάπτυξης, είναι αναγκαίο να καλυφθούν τόσο οι απαιτήσεις της προπόνησης όσο και οι απαιτήσεις για τη διαδικασία της ανάπτυξης. Σε περίπτωση ανεπαρκούς κάλυψης των προαναφερθέντων απαιτήσεων, ενδέχεται να παρουσιαστούν διάφορα συμπτώματα, όπως μυϊκοί πόνοι, κράμπες και κόπωση.

Πιο συγκεκριμένα, αθλητές και κυρίως νεαρής ηλικίας (κάτω των 18), έχουν ανάγκη από μεγαλύτερες ποσότητες των βιταμινών: Πυριδοξάλη(Β6), Βιοτίνη και Φυλλικό οξυ. Η έλλειψη της βιταμίνης Β6 προκαλεί μυϊκούς σπασμούς και η έλλειψη Βιοτίνης και Φυλλικού οξέως προκαλεί κόπωση. Όσον αφορά τα ιχνοστοιχεία, ιδιαίτερη σημασία, για την αποφυγή των συμπτωμάτων, έχει η πρόσληψη Ασβεστίου, του οποίου η έλλειψη εκδηλώνεται με μυϊκές κράμπες, αλλά και Μαγνησίου, η έλλειψή του οποίου προκαλεί μυϊκούς σπασμούς και μυϊκές κράμπες. Τέλος, οι ηλεκτρολύτες, Κάλιο και Νάτριο που αποβάλλονται με την εφίδρωση, όταν βρεθούν σε χαμηλά επίπεδα στο αίμα είναι δυνατόν να προκαλέσουν μυϊκά προβλήματα (κράμπες), για αυτό πρέπει να ελέγχεται η ηλεκτρολυτική πληρότητα του κάθε αθλητή.

Για την αντιμετώπιση όλων αυτών των ελλείψεων αλλά και συμπτωμάτων, ο αθλητής καλείται να ακολουθήσει συγκεκριμένες διατροφικές οδηγίες. Αυτό σημαίνει πιθανή χρήση συμπληρωμάτων διατροφής και τη γενικότερη βελτίωση των διατροφικών του επιλογών με σκοπό να καταναλώνει τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία αλλά και πολλά ακόμη απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Εκάβη Γεωργουσοπούλου,
Msc Κλινική διαιτολόγος,